Kes on noored mototähed Hannes Soomer ja Kevin Saar?

Kevin Saar ja Hannes Soomer

Eesti parimaks motosportlaseks valitud Hannes Soomer võitis möödunud aastal esimese eestlasena motoringraja Euroopa karikavõistlused Supersport 600 klassis. EMX-Quadide hulgas Euroopa meistriks kroonitud Kevin Saar pärjati aga aasta noore motosportlase tiitliga. Mõlemad noormehed alustasid motosportlase karjääri väga varakult oma isade eeskujul.

„Isa sõitis väga pikalt autoga võidu ja nii kaua, kui ma mäletan, on see meie peres alati au sees olnud,” meenutab Hannes aegu, mil avastas motospordi võlud. „Esimene mootorratas tuli koju, kui olin nelja-aastane, ja ma sõitsin sellega pidevalt põllu peal ringi. Seitsme-kaheksa-aastaselt läksin juba Saksamaale proovipäevale, et hakata sealset noortesarja sõitma. Kogu olustik sobis väga hästi ja nii ma Saksamaal võidu sõitma hakkasingi.” Kui Eestisse loodi Speedline Minibike sari, võttis Hannes osa ka sellest. „Minu teekonnal on olnud väga loogiline järjekord,” jätkab Eesti parim motosportlane, kes praegu esindab Saksamaa meeskonda Racedays. „Jäin sel aastal samasse meeskonda, kus sõitsin möödunud hooajal, sest meil on seal väga hea rahvusvaheline seltskond. Tänu sellele ei teki kinnist rühma ühe riigi esindajatest ning kogu meeskonna personal on hästi avatud ja sõbralik. Võtsin nad kiiresti omaks ja ka nemad usaldavad mind. See ongi peamine põhjus, miks ma sama võistkonnaga jätkan. Mootorrattaid on võimalik raha eest osta, aga inimesi mitte. Suurim väärtus ongi just hea klapp inimeste vahel.”

Hannes Soomer
Hannes

Isu quad’i-sõidu järele aina kasvas

Euroopa meistriks kroonitud Kevingi leidis tee motospordini isa eeskujul. „Ta on mind toetanud, aidanud ja õpetanud algusest peale,” kinnitab Kevin, „ilma temata ei oleks ma mitte mingil juhul siin, kus täna olen. Esmakordselt tegin motospordiga tutvust 2008. aastal, kui proovisin pisikest ATV-d. See hakkas mulle kohe meeldima ja pärats seda ostsime mulle järjest võimsamaid masinaid. Kui ma alguses võtsin osa vaid Eestis toimunud võistlustest, siis mõne aasta pärast jõudsime Lätti ja Leetu. Isu quad’i-sõidu järele aina kasvas ja kasvas.” Kevini isa oskas noormehele alati häid nippe ja nõuandeid jagada. „Tänu temale olin võidusõitudel alati kiire ja edukas,” lisab noormees. „Minu karjääris toimus suur samm edasi 2015. aastal, kui võistlesin esimest korda koos meestega suuremal quadracer’il. Nägin trennis tohutult palju vaeva, et saada parimaks, sest teadsin, et niisama ei tule midagi. Edu nimel peab ise väga palju pingutama ja vaeva nägema. Aasta möödus hästi ja ma tulin ajaloo noorima quad’i-sõitjana Quad Open klassis Eesti meistriks. Tänu sponsoritele ja abilistele sain järgmisel hooajal võistelda Euroopa meistrivõistluste sarjas, kus pärast tehnilisi probleeme saavutasin aasta lõpus neljanda koha.”

Kevin Saar Keskel
Kevin Saar Keskel

Kergelt ei tule midagi

Kuigi mõlema motosportlase karjäär on sujunud pealtnäha väga edukalt, tõdevad noormehed, et tegelikkuses on silmitsi seistud paljude tagasilöökidega. „Kergelt ei tule mitte midagi,” ütleb Hannes, „mul on olnud väga palju kukkumisi ja haigetsaamisi. Kõige eredamalt on meeles Minibike’i viimane aasta, kus ma võitsin pool sõitudest, ent lõpuks kaotasin tiitli kahe punktiga. Väikesel minul olid pisarad silmis. 2013. aasta möödus samuti ainult tagasilöökide küüsis: hooaja alguses murdsin käeluu, seejärel rangluu ja viimasel võistlusel jalaluu. See oli hetk, mis pani mõtlema – kas ja miks. Need hetked lähevad aga kõik kohe meelest ära, kui uuesti hästi hakkab minema.”

Kevin nõustub Hannesega: „Tehnika on mind tähtsatel võistlustel tihti alt vedanud. Mitu korda olen olnud olukorras, kus juhin sõitu suure eduga, aga viimasel ringil läheb kett või rehv katki. Neil hetkedel mõtlen, kas see pingutus on päriselt ka kõike seda väärt. Suurim pettumus oli 2017. aasta esimesel Euroopa meistrivõistluste etapil, kus pidin mõlemad sõidud raja ääres lõpetama. Olin talveperioodil meeletult palju vaeva näinud ja see kõik lendas ühe hetkega vastu taevast.”

Hannes keskel
Hannes keskel

Tugevused ja nõrkused

Hannes peab oma suurimaks tugevuseks rahulikku närvi, mis aitab säilitada kainet mõistust kõige raskemates olukordades. „Kui on mitu halba valikut, siis suudan teha neist kõige vähem halva valiku,” kirjeldab Hannes, kes peab sama iseloomuomadust ka oma suurimaks nõrkuseks. „Mõnes olukorras olen ehk liigagi rahulik. Näiteks hispaanlased on väga temperamentsed, peaksin neilt õppima emotsionaalsem olema.”

Kevin seevastu peab oma suurimaks tugevuseks tahtejõudu. „Kui mul on eesmärk, siis ma näen selle nimel vaeva ja püüdlen selle poole päevast päeva. Motokrossis on vaja lisaks talendile head füüsilist vormi, millest sain aru juba päris noorelt, kui läksin võistlema trenni tegemata. See oli ebameeldiv kogemus, sest juba stardis tundsin end nõrgana ja võistluse käigus tekkis palju rohkem ohtlikke olukordi.” Suurima nõrkusena toob Kevin välja tõsiasja, et talle ei meeldi kaotada. „Õnneks annab see mulle lisamotivatsiooni ja järgmistel võistlustel on tulemused paranenud.”

Kevin rajal
Kevin rajal

Mitmekülgsed treeningud on edu alus

Kui kevadest sügiseni näeb Hannest võidu kihutamas maailmameistrivõistlustel World Supersport klassis, mis algab 23. veebruaril Austraalias legendaarsel Phillip Islandi rajal, ning Kevinit Eesti, Läti ja Euroopa meistrivõistluste sarjades ja võimalusel ka Prantsusmaal, Saksamaal ja Ameerika Ühendriikides, siis talvisel perioodil treenivad noormehed kodus. Kevin valmistub hooajaks koos Pärnu Motoklubi liikmetega ning treeningplaani mahuvad lisaks motospordile veel jooksmine, ujumine, jõusaal ja spinning. Ka suvisel ajal võib Kevini leida lisaks sõidutrennidele jooksurajalt või jalgrattaga sõitmas. Hannes treenib hooajavälisel perioodil Tallinna Jahtklubi purjetajatega, kuid lisaks jõusaalile ja muudele üldfüüsilistele treeningutele eelistab ta talvel võimalikult palju mootorratta seljas viibida. „Seda trenni, mis on ratta seljas, ei saa mitte kunagi asendada näiteks jõusaal, sest kogu keha töötab seal teistmoodi, koordinatsioon on erinev. Seepärast sõidan aasta ringi rattaga nii palju kui võimalik.”

Kõige lahedam ala

Küsimusele, kas ja miks võiksid motospordivõõrad inimesed alaga tegeleda, vastavad noormehed särasilmselt ja ühisel meelel: „Jaa! Sest motosport on maailma kõige lahedam ala!” Hannes jätkab: „Viimasel nädalal olen ma viis täiesti motospordikauget inimest ratta selga toonud, sh oma isa, ja kõigile on ala väga meeldinud.” Kevin lisab: „Igaüks võiks seda kas või korra oma elus proovida, sest adrenaliin, mida sealt saab, on lihtsalt nii võimas. Olen kindel, et enamik inimesi astub rattalt maha värisevate kätega.”

Kevin ja Hannes
Kevin ja Hannes

Koolis sama edukad

Kui Hannes ja Kevin parasjagu treeningutel või võistlustel ei ole, võib neid leida koolist. Hannes alustas sügisel ülikooliteed Tallinna Tehnikakõrgkoolis masinaehituse erialal ja Kevin õpib Pärnu Ühisgümnaasiumi 11. klassis. Mõlemal läheb koolis väga hästi. „Tunnen, et tegin õpinguid jätkates õige valiku,” tõdeb Hannes. „Kuigi kõik vabad hetked jooksen kooli vahet, sest vastan koolitükke ette ja järele, olen õnnelik, et mul on olemas varuvariant, kui ma mõnel põhjusel enam võidu sõita ei saa.” Lemmik õppeaineks on noormehel matemaatika. Kevingi tõdeb, et just matemaatikas läheb tal eriti hästi. „Eesti keeles samuti, ent kehalise kasvatuse vastu ei saa loomulikult mitte ükski õppeaine,” lisab ta.

Spordiga tegeleb kogu pere

Spordiga sina peal ka Hannese ja Kevini õed-vennad. Kevini õde mängib jalgpalli Eesti naiste koondise ridades. „Pidin varasemalt raske valiku tegema – kas sõita quad’iga või mängida jalgpalli – kaht ala professionaalsel tasemel ei olnud võimalik enam teha, sest võistlused hakkasid kattuma –, seepärast on mul eriti hea meel, et saan õele kaasa elada, ja olen tema üle väga uhke.” Hannese vanem vend käis varem judo treeningutel ja noorem õde tegeleb iluvõimlemisega. „Mul on hea meel, et õde võimleb, mitte ei sõida mootorrattaga,” lausub Hannes lõbusalt.

Kevin ja HannesKõrged eesmärgid

Järgmisele hooajale läheb Hannes vastu Euroopa karikasarja möödunud hooaja võitjana, kuid see talle lisapingeid peale ei pane. Vastupidi – see annab pigem enesekindlust juurde. Maailmameistrivõistluste karikasarjas plaanib Hannes osaleda esimest korda terve hooaja vältel. Neist kaheksa etappi peetakse Euroopas ja neli väljaspool. Hannese lemmik rada on Hollandi, täpsemalt Asseni ringrada. „Sealne atmosfäär on väga lahe. Kuigi ilm ei ole seal kunagi hea, muudavad Hollandi inimesed kogu melu väga kihvtiks.”

Eesti parima motomehe eesmärk on sõita stabiilselt esikümnesse ja piiluda mõnel korral ettepoolegi. „Mul on hea tunne selle aasta suhtes. Tegime talvel ratta juures muudatusi ja meil on radade kohta palju rohkem informatsiooni, kui varem on olnud. Saame seda enda kasuks ära kasutada. Lisaks ei lähe inimeste tundmaõppimisega enam poolt aastat, vaid nad teavad, kes ma olen, ja kui ma midagi ütlen, siis teatakse, mida see tähendab,” räägib Hannes. Kevin asub aga EMX-Quadide klassis Euroopa meistritiitlit kaitsma ja arvab, et see on kindlasti raskem kui möödunud aastal. „Kõik sõidud tuleb kindlasti lõpetada ja proovida vigu vältida,” mõtiskleb Kevin, „lisaks tahaksin oma elu jooksul osa võtta tervest maailma tugevaimast USA sarjast ja selle ka võidukalt lõpetada.”

Nõuanded algajatele:

Kevin: „Harjutage, harjutage, harjutage. Tehke palju trenni ja nähke vaeva, siis tulevad ka tulemused. Tasub meeles pidada, et kõik ei lähe alati plaanipäraselt, aga oma vigadest õpitakse ja minnakse tugevamana edasi. Ärge loobuge püüdlemast oma unistuste poole ja nautige iga hetke!”

Hannes: „Alustada võib ükskõik kuidas või kust. Kui tahta õppida kiiresti sõitma, siis soovitan kulutada esmalt raha kütuse ja rehvide tarbeks ning hakata mootorratta tuunimisega hiljem tegelema. Ainult sõites ja harjutades on võimalik õppida.”

Põhjused, miks armastada motosporti?

Hannes: „See on elustiil. Kodus muust ei räägitagi ja kogu elu tiirleb motospordi ümber. Lisaks on see maailma kõige lahedam tegevus ja teeb alati tuju heaks.”

Kevin: „Adrenaliin, võimalus end välja lülitada ja keskenduda vaid sellele ühele tegevusele, võidujanu.”

Tekst: Liisi Rist

Fotod: Terje Atonen / EMF / Václav Duška Jr.