ajakirja Toetavad

Triatloniga aktiivselt puhkama!

Triatlon

Kas oled mõelnud triatloni harrastama hakata? Kuidas oleks seda hoopis mõnes kaunis välisriigi paigas teha? Uurisime TriSmile triatloni laagrite korraldajalt lähemalt, mida sellised ettevõtmised endast täpsemalt kujutavad. Loe edasi ja saa teada, kas triatlonist võikski saada sinu uus hobi, mida ka reisimisega ühendada.

„TriSmile sai alguse sõpruskonnas, mis arenes edasi klubiliseks tegevuseks ning edasi juba laagriteks,” sõnab laagrite peakorraldaja Margus Püvi. „Laager on eelkõige aktiivne puhkus harrastussportlasele, kes tuleb hingama sportlikku õhkkonda ja aktiivselt osa võtma. Tublimatele harrastajatele on see kindlasti ka hooaja pikendus, kuna laagritega alustame tavaliselt märtsi lõpus, kui peamistes sihtkohtades nagu Hispaania ja Itaalia on nii-öelda Eesti suvi mõnusa ilmaga. Kevaditi kestavad laagrid tavaliselt kaks nädalat, kuid alati on võimalik liituda ka üheks nädalaks, kuna üldjoontes on aktiivsel inimesel kiire elutempo ja mitmeks nädalaks laagrisse sõita võib olla keeruline.”

Meeleolukas hommikuvõimlemine
Meeleolukas hommikuvõimlemine

Ühtlasi ka perepuhkus

TriSmile’i kevadlaagrites osaleb tavaliselt ligikaudu sada inimest, seda koos kaaslaste ja lastega. „Oleme püüdnud korraldada nii, et kevadlaager oleks ühtlasi ka perepuhkus. Eesmärk on pakkuda head ja turvalist treeningkeskkonda,” ütleb Margus ja lisab, et kindlasti saab sarnast laagrit korraldada ka ise, kuid arvestama peab hulga asjaoludega. „Alates logistikast, transpordist ja rataste kohaletoimetamisest, lõpetades treeningplaani koostamise ja toidu planeerimisega,” täpsustab ta, et nende ettevõtmise eesmärk ongi olnud kogu korraldus osaleja eest ära teha. „Tule ainult kohale ja treeni! Meie laagrites osalevad ka põnevad treeningpartnerid ja välistreenerid.”

Sihtkohtade võlu

Marguse sõnul on laagrisse mineku juures kõige olulisem hea tahtmine ja eesmärk. „Muu tuleb juba töö käigus. Kindlasti ei pea triatloniga sajaprotsendiline sinasõber olema. See kõik tuleb jooksvalt.”

Sihtkohade poolest on Marguse kogemuse põhjal üheks heaks valikuks Mallorca. „Olen isiklikult pea 15 aastat kevaditi Hispaanias akusid laadimas käinud. Mallorca on mõnus saar ja kevadel on seal rohkelt treenijaid, mis omakorda loob turvalise õhkkonna, kuna kohalikud ja turistid on harjunud, et teed on rattureid täis. Seal on triatloni harrastajatele kõik vajalikud tingimused olemas ja lähestikku.”

Sobivate välisriikide valiku juures on oluline hea logistika kohale saamiseks ja piisavad kohapealsed olud. „Kindlasti on ühed paremad ja soojemad paigad ka Lanzarote ja Tenerife, kus on ka juba jaanuarikuus soe. Miinus on ehk mägine maastik ja sihtpunkti jõuda võib olla keerulisem. Ka Hispaanias Barcelona lähistel asuvas Lloret de Maris on hea triatloni harrastada, kuna seal on suurepärane teedevõrgustik. Rattalaagreid oleme korraldanud ka Itaalias, kuid häid triatlonilaagrite paiku seal veel leidnud pole.”

Triatlon

Millega arvestada?

„Laagrisse on oodatud nii algajad, harrastajad kui ka tippharrastajad,” julgustab Margus. „Igaüks leiab endale sobivaima meeskonna ja treeninggrupi. Meie laagrites on eri rattagruppe juba seitse ning leidub ka erineva koormuse ja tasemega ujumistreeninguid. Lisaks leiab alati aset üks pikk jalgsimatkapäev, kuhu võetakse kaasa ka kaaslased ja vahel isegi lapsed. Teeme veel avaveeujumisi, kalipsoteste ning osaleda saab ka töötubades ja seminaridel. Hommikuti võimleme päikesetõusu saatel ja teeme rattatrenni.”

Esimest korda laagrisse mineja peaks kindlasti arvestama suurema koormusega, kui ta harjunud on. „See tähendab, et keha peaks olema valmis lisapingutuseks ja -koormuseks. Soojemas kliimas võib seda küll lihtsam saavutada olla, kuid keha peab sellegipoolest valmis olema. Eelkõige võiks ettevalmistuseks olla süstematiseeritud treening vähemalt kolm korda nädalas.”

See on elustiil

„Laagrisse võiks kaasa võtta oma ratta, kuigi vajadusel saab seda laenutada ka kohapealt. Varustuse hulka peaks kuuluma ka spordirõivad ja rattasõiduks sobilikud jalanõud, ujumismüts ja -prillid ning jooksujalatsid,” loetleb Margus.

Triatloniga tegelemine on kui elustiil, see annab hea enesetunde ja rõõmsa meele, aga tegelikult koosneb ju vaid kolmest alast, mis on olemuselt väga loomulikud liikumisviisid, seega jõukohased võiksid need olla kõigile. Kui väsid ujumisest, saad alati jooksma minna. Kui ei soovi palju rattaga sõita, võid minna rahulikult ujuma. Kõik need alad toetavad üksteist,” sõnab laagrite korraldaja.

Triatlon

Triatloni võistlustest

„Võistlusi on maailmas väga palju ja erinevaid,” nendib Margus Püvi. „Olgu need siis IRONMAN Challenge sarja kuuluvad võistlused, ITU olümpiatriatlonid või maastikurattatriatlonid. Igal harrastajal on oma eesmärk ja erinevad väljakutsed. Soovitan alati minna Euroopasse, kus on väga hea korraldusega võistlused, siis on selge, kui hästi korraldatakse võistlusi ka Eestis. Arvestama peaks siinkohal eelkõige rattatranspordiga, mis võib olla keerulisem, kuna see võib nõuda näiteks eraldi lennupiletit. Muu varustusega on lihtsam, kuna selle saab kotti panna. Oluline on ka silmas pidada, et võistlustele registreerimised algavad varakult ja on juba aasta aega ette planeeritud, lisaks on eelregistreerides hind soodsam. Kogu tegevus peaks olema ette planeeritud, kodutöö peaks olema põhjalikum ja kui on juba aasta ette teada, et osaletakse võistlusel, annab triatloni kevadlaager hea ettevalmistuse ja võimaluse vormi koguda.”

Kommentaar

Harrastaja Kalmar Kurs: triatlonilaagrites osalemine annab võimaluse nautida mitmekesist eluviisi ja liikumisvõimalusi.

„Tegin pärast 25-aastast pausi triatlonit kolm aastat tagasi igamehetriatlonil Tartus. Olen spordi harrastamise mõttes tüüpiline keskealine „taasalustaja”, kuigi spordikooli taustaga. Triatlon pakub mitmekesist sportlikku eluviisi ja liikumist ning vajadust tunda paremini mitut spordiala, varustusega seonduvat, erinevate distantside eripärasid. Vähetähtis pole ka üldine pealehakkamine, et saada üle müüdist – triatlon on midagi ületamatut. Küsimus on distantsis ja tempodes.

Enne triatloniharrastust jooksin mõned aastad tagasi elu esimese jooksumaratoni, tegin regulaarsemalt trenni ja kaalusin, kuidas spordiharrastust edasi kujundada. Pärast eri variantide kaalumist sattusin üle pika aja kokku Ain-Alar Juhansoniga ja sealt edasi oli juba loomulik rada – triatlon ja klubi TriSmile. Eesti lühikesed talved ei võimalda panna kogu lootust suusatamisele või ei paelunud mind ka maratonis isikliku rekordi tagaajamine. Triatlon pakub aga oma eri aladega piisavalt palju mitmekesist liikumist ja sportimisvõimalusi. Klubi korraldavate ürituste hulgas on lisaks triatlonile ka palju muid spordisündmusi.

Kalmar Mallorcal koos Ain-Alar Juhansoniga
Kalmar Mallorcal koos Ain-Alar Juhansoniga

Minu hooaja peamine eesmärk on läbi teha IRONMAN Kalmar täispikk triatlon Rootsis. TriSmile’i kevadlaager 2017 oli mulle esmakordne. Koostöös treenerite ja juhendajatega saab ise valida sobiva rattagrupi, varieerida teisi alasid, parandada oma ujumistehnikat– igati hea alus kevadiseks ja suviseks spordihooajaks. Tänapäeval on ülimalt oluline ka võimalus ja oskus keskenduda laagris toimuvale ja jätta mõneks ajaks kõrvale või võtta rahulikumalt Eestis ja tööl toimuvat. Viimase Mallorca kevadlaagri lõpetuseks osalesin 111 kilomeetri pikkusel triatlonil Portocolomis. Mallorca oli hoomatav, rattasõitudega sai kuni 1000 kilomeetrit sõites saarest ja ümbritsevatest linnadest hea arusaamise. Pikaks veninud talve ja kevade keskel on ülimalt mõnus ka nii-öelda akusid laadida. Olin laagris koos perega ning tore oli näha, et kõik teised nautisid ja kasutasid samuti sportlikku keskkonda ja seltskonda. Näiteks minu poeg läks Eestisse naastes ujumistrenni, sest kõrvalt nähtu oli nii põnev ja oluline.”

Uuri lähemalt: tristore.ee ja trismile.ee (2018. aasta laager toimub 31. märtsist 14. aprillini)

Tekst: Kairit Kütt

Fotod: erakogu

Lisa esimene kommentaar

Kommenteeri

Your email address will not be published.


*