Lauljanna Kadiah: migreenihood viisid kontoritoolist treenerikoolitusele

Eesti Laulul looga „Believe“ osalev Kadiah on üks andekamaid ja ambitsioonikamaid inimesi, kellega sa kunagi kohtuda võid, ja lisaks on tal loomulikult imeilus lauluhääl. Kui aga kiire elutempo tema teele tervisemuresid veeretama hakkas, otsustas tegus noor naine, et nüüd tuleb midagi ette võtta. Ta hakkas õppima personaaltreeneriks.

„Ühel hetkel tundsin, et minu 84-aastane vanaema on ka tervem kui mina. See on ju tore, aga 25-aastase tüdruku kohta oli mul liiga palju tervisehädasid,“ sõnab Kadiah. Peale süvenenud migreenihoogude vaevas teda seljavalu, välkkiirusel halvenev silmanägemine ja raskus trepist ilma hingeldamata üles kõndida.

„Mõtlesin, et mida ma ikka virisen – ega ma ole ainuke noor, kes samal ajal õpib, töötab ega näe päevavalgust. Kui aga nendest asjadest rohkem rääkima hakkasin, mõistsin, et olen ise üle pingutanud,“ ütleb ta. Kadiah otsustas, et midagi peab ette võtma, ja läkski õppima. „Tahtsin aru saada, mida iga päev arvuti taga istumine inimese tervisega pika aja jooksul teeb, kuidas see võib mõjutada migreeni, ja miks on tähtis tervislikult toituda.“ 

Kadiah ütleb naljatades, et peab end maailma halvimaks toitujaks. „Mulle ei piisanud lihtsalt ütlustest, et „sa PEAD tervislikult toituma“ või „sa PEAD end liigutama“. Mis siis juhtub, kui ma ei liiguta ega söö tervislikult?“

Kuidas õppida treeneriks?

Kadiah asus läbima FAF-koolitust, mis põhineb Fitness Academy of Finlandi kaval. Koolituse maht on 205 tundi koolis, 40 tundi mentorlust, iseseisev töö ja praktika. „Õpime inimese anatoomiat, füsioloogiat, toitumist, treeningute aluseid ja palju muud. Teeme eri teemadel vaheeksameid ning koolituse lõpus on lõpueksamid: teooria ja praktiline. Tegema peab ka lõputöö, mis kestab kokku 8 nädalat. Selle jooksul jälgime oma kliendi teekonda ja suuname teda eesmärgi suunas,“ räägib Kadiah. „Hea on see, et keegi ei hinda, kas sinu klient võttis need soovitud kilod alla või hoopis juurde, vaid oluline on protsess – kui hästi nägid sina treenerina erinevaid märke, kuidas oskasid nende järgi toimida ja edasisi juhiseid anda.“

Lauljanna tunnistab, et enne treenerikoolitusele minemist ei teinud ta üldse sporti. „Minu liikumine oli kas tööl printerini ja tagasi laua taha või veel magistriõpingute ajal ühest klassiruumist teise kõndimine,“ sõnab ta. Tema sõnul oli see kurb, kuna nooremana mängis ta korvpalli, tantsis ja oli palju aktiivsema eluviisiga. „Imestasingi, et personaaltreeneriks saab õppida ilma erialase kogemuseta. Loeb tahe õppida ja teisi aidata. Minu puhul eelkõige iseenda aitamine, et saaksin oma küsimustele vastused, oskaksin lähedastele nõu anda ja siis asuda teisi aitama. Igasugune maailma muutmise soov tuleb siin koolitusel kasuks.“

Teadmised avasid silmad

Kadiah arvas varem, et hea vorm tähendab vaid trennis käimist ja tervislikku toitumist. „Mul polnud õrna aimugi, et ka uni ja vaimne tervis mängivad eesmärkide saavutamisel üliolulist rolli. Nüüd aga tean, et peaksime kõik leidma kas või paar minutit päevas, et endasse vaadata. Vastasel juhul võime pikka aega vales suunas triivida,“ tõdeb ta. „Ilma uneta pole endasse vaatamisest aga mingit kasu. Uni justkui lahterdab kõik vajalikud teadmised kaustadesse ja valmistab sind ette uueks päevaks, uuteks väljakutseteks. Tean nüüd, et ilma trennita võivadki tekkida unehäired. Kui ma aga ei söö korralikult, ei tule ka trennitegemisest midagi välja.“

Noor naine usub, et on tänu treenerikoolitusele muutunud rahulikumaks. „Proovin vähem muretseda ja ratsionaalsemalt mõelda. Veedan isegi rohkem aega sõprade ja perega ning väärtustan väikeseid hetki. Ma ei ole enda peale pahane, kui täna trenni ei jaksa minna, ega suru end ka toitumises raamidesse.“

Oskus nautida

Just toitumist on õpingud lauljatari sõnul palju mõjutanud. „Kui enne sõin iga päev šokolaadi, oli mul pärast halb tunne. Mõtlesin, kas nii tugev iseloom mul siis ongi? Nüüd aga võin ikka iga päev šokolaadi süüa, aga oskan seda nautida ega tunne, et oleksin selle ühe vahepala pärast kohe läbikukkuja. Arvasin, et minule kui maiasmokale ei olegi teekonnal tervisliku eluviisi poole muud lahendust kui kõigest heast loobumine, kuna ma pole tumeda šokolaadi fänn ja igasugused rasvata lahendused või proteiinijäätised ei köida. Nüüd haaran ikka oma lemmiku suhkrupommi, aga selle vahega, et hoian silma peal, kas minu ülejäänud toitumine annab piisavalt vajalikke vitamiine. Kui jah, siis on kõik hästi,“ usub Kadiah.

Miks õppida personaaltreeneriks?

Kui sinulgi on küpsenud peas mõte minna end treenerikoolitusele täiendama, soovitab Kadiah see samm kindlasti ette võtta. „Teadmised enda keha ja tervise kohta ei jookse kunagi mööda külge alla. Lisaks sellele, et saad teada, kui vähe või kui palju peaks liikuma, missugused toiduained teevad sinu kehale pai ja missuguseid tuleks pigem kombineerida, saad teadmisi vitamiinidest ja salapärastest haigustest, õpid kriitiliselt üksteisele vastukäivaid artikleid lugema ning muutud ise märksa julgemaks ja paremaks suhtlejaks,“ loetleb Kadiah treenerikoolituse positiivseid tulemusi.

„Mulle meeldib, et nende teadmiste omandamiseks pole vaja kolm aastat koolis käia, vaid umbes poole aasta jagu nädalavahetusi ja mõningad õhtud. Valmis peaks olema intensiivseteks õpinguteks, sest infot tuleb korraga väga palju. Ühel hetkel avastad, et sa ei teadnud varem ikka mitte midagi ja hakkad kõiges kahtlema – see on ainult hea! Öeldakse ju, et mida rohkem õpid, seda vähem tead, ja julged ka sõna võtta, sest mõistad, et maailmas on liiga palju lahtiseid otsi,“ innustab lauljanna nii enda kui ka teiste tervise nimel end väärtuslike teadmistega rikastama.S

10 tõde tervislikust eluviisist

Kadiah on personaaltreeneri koolituselt saanud terve hulga põnevaid teadmisi ning kinnitanud või hoopis ümber lükanud mõned teada-tuntud tõed. Nüüd jagab ta oma teadmisi meiega.

Tervis sõltub neljast aspektist: trenn, söök, uni ja vaimne tervis. Tervena püsimiseks ei piisa vaid kahest esimesest. Vajalikud on ka piisav uni ja hetked iseendale.

Kõigel on oma hind. Sa võid saavutada täiuslikult trimmis keha, aga tuju on ikka nullis. Sa võid süüa tervislikult, aga ei mäleta enam naudingutunnet. Kaalu, kas see, mida sa soovid, on väärt millestki muust loobumist.

Ei ole halba toitu – on vajadused. Paljud meist arvavad endiselt, et tervislik toitumine võrdub vaid kapsa söömisega. Tegelikult võid iga päev šokolaadiga „patustada“, kui saad ülejäänud toidust vajalikud toitained kätte, kogused on õiged ja toidukorrad tasakaalus.

Kui tunned kõhupuhitust, mõtle, kas sööd kiiresti või aeglaselt. Kiiresti söömisega võid palju õhku alla neelata ja see tekitab ebameeldivaid kõhugaase.

Süsivesikud ei ole vaenlased! Need on põhitoitaineks sinu ajule, mida pead hoidma nagu kullatera.

Pea meeles, et inimesed on erinevad. Märka erinevaid aspekte: sugu, vanus, pikkus, tervis, elustiil, keskkond. See imemeetod, mis töötab kellegi jaoks Austraalias, ei pruugi toimida meil Eestis.

Mõtle kriitiliselt. Maailmas on hästi palju pidevalt muutuvaid arvamusi. See, mis on täna õige, võib homme juba vale olla. Kui loed internetiavarustes artikleid, vaata, millel faktid põhinevad ja kas allikas on usaldusväärne. Guugeldades leiad alati põhjuseid, miks näiteks šokolaad halb on. Kas oled aga otsinud, miks šokolaad hea on?

Küsi alati: miks? Miks peab sööma süsivesikuid? Miks ei tohi plankasendis selg nõgusaks vajuda? Miks peab igal ööl just teatud arvu tunde magama? Miks treener ütles, et põlved peab varvastega ühel joonel hoidma?

Toit pole ainult kütus. Kui sa ei söö piisavalt, ei kaasne sellega vaid kaalulangus, vaid võid ka paljust muust olulisest ilma jääda. Sinu kehas toimuvad protsessid vajavad taastumiseks kaua aega.

Kehal on tarvis energiat ka siis, kui lamad terve päeva liikumatult diivanil. Ära arva, et sellisel „puhkepäeval“ ei tohiks süüa. Meil kõigil on põhiainevahetus ehk energiahulk, mida organism vajab ärkvel olles isegi täielikus füüsilises ja vaimses puhkeolekus. See on suurem kui vaid üks võileib!

Tekst: Kairit Kütt 

Fotod: erakogu / Kairit Leibold (ERR) / Helen Marts

Lisa esimene kommentaar

Kommenteeri

Your email address will not be published.


*