Warning: Undefined array key "file" in /data03/virt47623/domeenid/www.ajakirisport.ee/htdocs/wp-includes/media.php on line 1734
Matkamine seostub mõtetes ikka metsa või rabaga, aga matkata saab ka linnas. Kui valida õige marsruut, võib hetkeks isegi unustada, et tegemist on linnaga.
Meie pealinnas korraldab sääraseid matku Aerobike ja õnnestus minulgi see möödunud talvel Kopli marsruudil kaasa teha kaasa teha. Nüüd, kui matkadega taas alustatakse on õige aeg seda pisut meenutada.
Ühel argipäevaõhtul jagati Kopli pargi väravas kõikidele matkajatele laternad ja raadiosaatjad ning matk võis alata. Ah et milleks raadiosaatjad? Eks ikka selleks, et matkateel kuuleksid kõik giidi juttu objektide kohta, mida tee peal nähakse ja millest läbi ja mööda minnakse. Tempo oli mõnusalt paras, nii et ei hakanud palav ega külm, ja matkajuhi juttu kuulates möödus enam kui 2,5 tundi üsnagi märkamatult. Sattusime kohtadesse, kuhu kunagi varem sattunud ei olnud ja ilmselt ilma juhatuseta ei oskaks minna ka, näiteks Kopli garaažiühistu territooriumile, mis oli ootamatult suur ja mõjus laternate valguses, vaikuses ja õrna lumevaibaga kaetult veidi ulmeliselt. Kokkuvõttes oli see linnamatk mõõdukalt aktiivne, vägagi hariv ja vaheldust pakkuv.
Omapärane formaat
Aerobike on laternamatku pakkunud alates möödunud aastast ja Kopli ei ole ainuke marsruut, kuhu minna − retki korraldatakse näiteks ka Astangul, Harku järve ümbruses, Kadriorus ja mujal. Aerobike’i matkajuht Mihkel Reile ütleb, et korraldatakse nii tavamatku, kuhu saab registreeruda iga huviline, kui ka tellimusmatku, mida tellitakse nii töökollektiividele kui ka täiskasvanute sünnipäevadeks.
„Esialgne idee oli hakata tegema treeningmatku, aga et treeninguid veidi huvitavamaks ja omapärasemaks teha, võtsime kasutusele laternad ja ajaloohuvilisena hakkasin matkalistele rääkima juurde lugusid külastatavatest paikadest. Õige pea sain aga aru, et inimesed ei käi neil matkadel mitte nii väga treeningu eesmärgil, vaid just huvist möödunud aegade vastu. Seega võtsime liikumistempot maha ja suurendasime jutu osakaalu. Kuna suurema rühma puhul valjust häälest info edasi andmiseks ei piisa, võtsime kasutusele rattavõistluste tarbeks olemas olnud käsiraadiojaamad,” selgitab Mihkel matkaformaadi kujunemist.
Põnev, hariv, tervislik
Aerobike tutvustab oma matku kolme märksõnaga: põnev, hariv, tervislik. Matka jooksul tuleb sõltuvalt trassist läbida 6−10 kilomeetrit. „Liigume rahulikus, kõigile jõukohases tempos, ent treenimise asemel on esikohal hoopis giidi jutt, seega veedame aega veedame tervislikult, meelelahutuslikult ja harivalt. Üksikute repliikide rääkimise asemel on matkast saanud üritus, kus räägin terve matka vältel huvitavaid lugusid, et matkalistel igav ei hakkaks. Oleme tüütust treeningust kujundanud huvitava meelelahutuse,” räägib Mihkel.
Võin omalt poolt kinnitada, et nii see tõepoolest on. Võib ju tekkida küsimus, mida on mitu tundi rääkida majadest, tänavatest ja isegi prügimäest, millest Kopli marsruut üle viis, aga Mihklil juttu jätkub. Ta on endale selgeks teinud iga hoone ajaloo ja tänu sellele on matkatee väga huvitav.
Keskendub lugudele
„Olen terve elu ajaloohuviline olnud. Pärast keskkooli plaanisin isegi ajalugu õppima minna, kuid toona tegin lõpuks valiku ikkagi tehnilise eriala kasuks. Kindlasti sõltub see, kui palju millestki rääkida on, piirkonnast. Kopli kant on minu jaoks üks põnevamaid Tallinna asumeid, millest võiksin vabalt rääkida veel teised kolm tundi otsa. Samas meie matkade valik on mitmekesine. Lisaks ajaloomatkadele on meil kavas ka loodusmatku, kus ma kogu aeg ei räägi, seal saavad matkalised ka omavahel juttu ajada ja kaunist laternavalgust nautida. Aga ka loodusmatkad viivad meid alati põnevatesse kohtadesse, mille kohta lugusid jutustan, seega giidi jutt käib laternamatka formaadi juurde,” selgitab Mihkel, kes usub, et ajaloomatka puhul sõltub giidist väga palju. „See on sama nagu ajalootunnis – kui õpetaja ei tee ajalugu huvitavaks, ei hakka ka lapsed ajaloo vastu huvi tundma. Ajaloos on lõputult daatumeid ja fakte, mida keegi ei jõua pähe õppida. Daatumite asemel on minu arvates olulisem keskenduda loole, anda edasi ajastu hõngu, tausta ja juhtumisi, siis hakkab ajalugu elama ja inimesed tunnevad selle vastu huvi.”
Sobib kõigile
Miks aga korraldatakse matku just õhtuti ja laternaga? Mihkli sõnul loob laternate kasutamine ajastutruu tunde ja omapärase kauni visuaalse efekti. „Valges poleks laternatel mõtet, seetõttu teemegi seda õhtuti ja pimeda ajal. Samuti on päevasel ajal inimesed tööl, aga õhtud on enamasti vabad ning miks mitte neid siis huvitavalt ja tervislikult sisustada,” arvab Mihkel.
Matkale võiksid tulla kõik inimesed, kes jaksavad kümme kilomeetrit rahulikus tempos jalutada ning tunnevad natukenegi huvi unustatud nurgataguste ja vanade aegade vastu. „Hea meel on aga tõdeda, et kui Aerobike’i rattavõistlustel kipuvad ikka rohkem mehed käima, siis laternamatkadel käivad nii mehed kui naised. Vast isegi naised on senimaani olnud aktiivsemad laternamatkajad,” toob Mihkel välja.
Miks minna matkale?
Laternamatkad muudavad liikumise põnevamaks.
Trenn ei pea olema tüütu, liikumine võib olla ka hariv ja meelelahutuslik.
Matkale tulles saate käia kohtades, kuhu te ise omal käel tavaliselt ei satu – kohati isegi ei julge minna −, saate värskes õhus liikuda ja saate osa kaunist valgusefektist ööpimeduses.
Rohkem infot: aerobike.ee
Tekst: Merilin Piirsalu
Fotod: Marit Neemela