ajakirja Toetavad

Aerusurf – tunneta vee peal kõndimist

aerusurf

Kujutle, kui lõõgastav oleks kuumal päeval lainetes triivida, nautides päikest ja vee värskendavat kosutust, või imetleda merel olles suvist päikeseloojangut. Kodumaa vetes on üha populaarsemaks harrastuseks saanud SUP ehk aerusurf.

„Aerusurf ehk stand up paddle surfing (SUP) on pärit Hawaiilt. Tegemist on veespordialaga, mis on viimastel aastatel Eestis kiiresti populaarsust kogunud,” sõnab Aivar Lenk SUP Estoniast.

Aivar hakkas alaga tegelema seitse aastat tagasi. „Tegelesime Taimaal lohesurfikoolitustega. Kui tuult ei olnud, korraldasime ka aerusurfikoolitusi ja matku. Kui seal veespordiala harrastamise hooaeg lõppes, tekkis mõte hakata nii aerusurfikoolituste kui müügiga tegelema ka Eestis,” sõnab ta, lisades, et tänaseks tuuakse ka ametlikult maale RedPaddle’i täispuhutavat aerusurfivarustust.

aerusurf

Kas see sobib sulle?

Aerusurfi eriline võlu on asjaolu, et seda võib harrastada kogu perega – laua ja aeruga on vette oodatud kõik inimesed, olenemata vanusest. Esmakordselt aerulauaga sõites on soovitatav valida tuulevaikne ilm ja sile vesi. Algajal on parim alustada õppimist laual põlvili olles – kui nii saavutad kindluse ja tasakaalu, proovi laual püsti tõusta. Hea nipp on kutsuda appi sõber, kes aitaks lauda stabiilsena hoida, ning juba seistes aitab tasakaalu hoida kerge puusade liigutamine.

aerusurfTehnika poolelt on asjatundjate sõnul esmatähtis, et jalad asetseksid laua keskel paralleelselt, õlgade laiuselt. Samuti võiksid põlved olla kergelt kõverdatud ja selg sirgel. Hoia käsi sirgelt ja liiguta sõitmise ajal ülakeha, kuna seal on rohkem jõudu. Pea ka meeles, et ülemise käega surud aeru käepidet alla ja alumisel on toetav funktsioon. Edasiliikumiseks peab tegema 4–5 tõmmet ühel laua poolel ja siis teisel. Lisaks aitavad lühikesed tõmbed liikuma saada ja hoogu saavutada. Kui oled juba selgeks saanud siledal veel sõitmise, saab edasi liikuda pööramise õppimise juurde.

Algajatel on hea mõte osaleda aerusurfikoolitustel. „Esimesel sissejuhataval kursusel õpetame selgeks põhitõed. Tutvustame näiteks varustust, kuidas minna õigesti vette ja saavutada tasakaalu, missugune on korrektne kehahoiak, jalgade asetus ja ka ohutusnõuded,” jagab Aivar soovitusi.

Mida meeles pidada?

„Aerusurf pakub suurepärast võimalust anda oma kehale üldine koormus. Enim töötavad ülakeha ja jalad ning paranevad nii vastupidavus kui tasakaal,” jagab Aivar SUP-i boonuseid.

SUP-i saab harrastada nii rahulikult jõgedel ja järvedel kui ka kiirevoolulistel kärestikel, samuti osaleda võistlustel ja teha aerusurfi laual isegi joogat – variante on palju. „Tallinnas saab meres ka laevalainetel surfata,” jagab Aivar. Varustust on saadaval mitmes variandis ning näiteks täispuhutava versiooni puhul jääb ära 3–4 meetrit pika laua hoiustamine ja transport.

Varustuse puhul piisabki suvisel ajal ilusa ilmaga tavalistest ujumisriietest, kuna lauda ja aeru saab mitme kodumaise veekogu läheduses ka laenutada. „Külmemate ilmadega on lisaks vaja kalipsot ja surfisusse. Veelgi külmemate ilmadega on vajalikud ka kindad ja müts, kuna aerusurfi saab harrastada kuni jää tulekuni. Lisaks on olulised ka päästevest ja pikemate veematkade ajal ka veekindlas kotis olev mobiiltelefon,” jagab Aivar näpunäiteid, lisades, et lainetes sõites on vajalik ka turvanöör.

aerusurf

Ära unusta ohutust!

„Kui lähed aerusurfi proovima koolituseta, siis jäta meelde olulisimad ohutusnõuded,” toonitab Aivar Lenk. Vali esmakordseks aerutamiseks tuulevaba päev ja sile vesi. Kasuta päästevesti. Alusta sõitmist põlvedel ning tõuse püsti alles tasakaalu ja kindlustunde saavutamisel. Kontrolli, et seistes oleksid jalad asetatud paralleelselt õlgade laiusega. Jälgi oma ümbrust, mitte jalgu. Kui vette kukud, siis uju kõigepealt lauani ja püüa seejärel käte abil aeru juurde sõita. Väldi maatuult. Kui midagi peaks juhtuma, viib tuul sind kaldast eemale. Kui oled algaja, ära mine aerutama üksinda. Ära mine lainetele sõitma enne, kui oled kindel, et seal hakkama saad.

Lihtne ja nauditav

Aerusurfi populaarsuse üheks põhjuseks võib pidada tegevuse lihtsust. Vastupidi purje- ja lohesurfile on SUP-i õppimine imelihtne – ootama ei pea tuult ja ala ei nõua ka suuri investeeringuid. Kohe, kui oled selgeks saanud põhitehnika, saad sõitmist nautida ja saavutada tunde, justkui kõnniksid vee peal.

Kokkuvõttes – haara sõbrad kaasa, mine lähimasse randa ja ühenda aktiivne sport mõnusa puhkusega.

Mikk Meimer
Mikk Meimer

Harrastaja Mikk Meimer:

„Esimest korda nägin aerusurfi reisil olles ja tänu sellele hakkasin uurima, kes Eestis selle ala koolitusi pakub. Kohe pärast koolituse läbimist tekkis teadmine, et just selle alaga soovin aktiivsemalt edasi tegeleda. Korraldan ise kanuumatku ja võtsin ka SUP-lauaga peagi pikema matka ette – sellele saab kergesti kinnitada kõik matkaks vajaliku. Minule on aerusurf andnud võimaluse pääseda läbi vee kohtadesse, kuhu muidu ei saaks minna. Lisaks on tegemist mõnusa ajaviitega ja samal ajal ka tervet keha kaasava füüsilise tegevusega. Olles omandanud õige tehnika, on lauaga vee peal liikuda lihtne – samas saavad kogu keha lihased korraliku koormuse.”

Tekst: Kairit Kütt

Fotod: SUP Estonia

 

Lisa esimene kommentaar

Kommenteeri

Your email address will not be published.


*