ajakirja Toetavad

Tennis – sport, mis sobib kõigile

Tennis

Viimastel aastatel on avatud uusi tennisekeskuseid ja tennis on muutunud kättesaadavamaks, harrastustennis on populaarne ja kogub sõpru aina juurde. See on üks väheseid spordialasid, mis ei tunne vanusepiire. „Tennisemängu õppida pole kunagi hilja,” ütleb tenniseliidu peasekretär Allar Hint, kes ise aastaid tennist harrastanud ja treeneriametit pidanud.

Keda on lihtsam treenida, lapsi või täiskasvanuid, mehi või naisi?

Eri gruppide treenimisel on tõesti väiksesed erinevused on sees ja kõikidel on omad plussid. Lastega tuleb hoida mängulisust, et huvi ja põnevus säiliks. Sama käib ka ehk meeste kohta, kes tahavad kohe sõbrale ära teha ja kõvasti lüüa. Neid tuleb natukene tagasi hoida. Naisterahvad ajavad taga ilusat tehnikat, sellist, nagu nad on televiisoris näinud, ja nad ei lõpeta enne, kui on oma liigutustega rahul.

Kas vanusepiiri ka on?

Sellist asja nagu vanusepiir tennises ei ole – alati saab mängida. Tänasel päeval alustavad lapsed juba 4–5-aastasena ja tennist saab harrastada kõrge eani, veel mõni aasta tagasi mängis regulaarselt tennist üle 90-aastane proua.

Millised eeldused kasuks tulevad?

Kindlasti tuleb kasuks igasugune sporditegemine noores eas, eriti pallimängud. Sport nooruses annab hea koordinatsiooni, mis aitab lihtsamalt alustada tennisega just vanemas eas.

Kuidas alustada?

Alguses on tähtis olla usin harjutaja ja viibida väljakul nii palju kui võimalik, minimaalselt 1–3 korda nädalas, et saaks sisse tunde, kuidas pallid lendavad ja põrkavad. Kindlasti soovitaksin kasutada treeneri abi, kes seletab ja aitab õppimisprotsessi kiirendada. Soovituslik on kasutada alustamiseks ka aeglasemaid palle, seda ka siis, kui lähete sõbraga mängima. Aeglasemad pallid aitavad saavutada efektiivsemat treeningut – rohkem lööke, lihtsam pallikontroll ja kontroll oma liigutuste üle.

Tennis

Kas alustada sise- või välisväljakul?

Õppides on ehk saalis alustamisel eelised: parem ruumitaju, tuul ja päike ei sega. Samas pean tunnistama, et ei ole midagi mõnusamat kui parajalt soojal, päikeselise ilmaga mängida õues liivavaljakul üks tennisematš. Välisväljakute kasuks räägib hind ja kättesaadavus. Erineva kattega välisväljakuid on leida üle Eesti, täpsemat infot vaata www.tennis.ee/mangima

Kas eratunnid või grupitreening?

Eratund on muidugi parem, sest siis pühendub treener ainult sinule. Odavam on, kui leiad sõbra, kellega koos alustada. Hinna ja kvaliteedi suhtes on kõige parem, kui alustada väikese grupiga, sest siis saab igaüks mängida treeneri vastu, samas õpib mängu.

Millal on õige servima õppida?

Mina soovitan kohe. Inimesed ei viitsi servi peale aega kulutada, aga see on vale. Ei ole servi, pole mängu. Serv on kõige tehnilisem löök ja tehnika kinnistub ainult harjutades – need kordused tuleb ära lüüa.

Allar Hint
Allar Hint

Kuidas suhtud tenniselaagritesse?

Väga positiivselt, sest need on kihvtid väljundid nii osalejate kui treeneri jaoks. Saad keskkonnast eemale, kokku on tulnud toredad inimesed, kellel on ühine hobi. Laagris on nagu suur pere ja sealt leiab palju sõpru. Päris null-tasemega sinna minna ei tasu, nõu tuleks küsida treenerilt, sest tema komplekteerib rühma.

Paarismäng või üksikmäng?

Mõnele sobib üksikmäng, mõnele paarismäng. See on vale arvamus, et paarismängus ei saa koormust, sest kui kõik neli oskavad mängida, siis on paarismängu koormus vägagi suur. Punktid on küll lühemad, aga intensiivsed.

Mina ise mängin rohkem paarismängu ja eks sellest tule ka eelistused. Kuna seltskonnatennis on paarismängijatele, siis soovitan seda kindlasti.

Millal võib mõelda paarismängu peale?

Kui saad mängust aru, oskad tõrjuda, oskad servida ning oskad suunatud lööke teha ja väljakut näha. Paarismängus on võrgumäng väga oluline. Kokkuvõttes on see hoopis teine mäng kui üksikmäng. Mõistlik on leida endast tugevam paariline, sest siis arened kiiremini.

Millal võistlustele võiks minna?

Harrastusliigat (IV liiga) võib mängima minna, kui saad mängust aru. Kui sul tehniline baas on olemas – löögid tulevad välja ja stabiilsus on tekkinud.

Võistluskogemus on väga oluline. Alguses kõigil käsi väriseb, aga sellest saab üle. Võistlustel saab reaalselt omasugustega mängida, leiab uusi mängupartnereid. Võistluste käigus näed enda arengut ja tead, kus suunas edasi liikuda, mida on vaja parandada.

On olnud mängijaid, kes on trenni tulnud ja kohe esimesel aastal liigas esimese kolme hulka jõudnud. Nad ei olnud tippsportlased, kuid olid noorena sporti teinud. Kõige kiiremini tuleb mäng kätte nendel, kes on lapsepõlves kas või aasta tennist mänginud, mis sest, et 25–30 aastat on pausi jäänud.

Miks tennis?

  • Üks tervislikumaid spordialasid
  • Hea füüsiline koormus
  • Ei küsi vanust, lapsed ja vanemad saavad koos mängida
  • Seltskondlik, palju erinevaid turniire
  • Ilus mäng vaadata

TennisKuidas tennisetreeningutega alustada?

ÜKSINDA/OMAPÄI

+ (plussid)

Odavam

Hea koormus

– (miinused)

Õpid vale tehnika

Mängust ei saa täpselt aru

* (soovitused)

Alusta kindlasti pehmete pallidega

Vaata internetist või õpikust õigeid asendeid ja erinevaid lööke

GRUPITENNIS

+ (plussid)

Seltskond, lõbusam sõpradega käia

Saad teistega arengut võrrelda

Lihtsam sobivat väljakuaega saada

– (miinused)

Treener küll jälgib, aga ei saa pühendada sinu tehnikale

Koormus jääb väikeseks

* (soovitused)

Vali sarnase tasemega mängijate grupp

Kui kiiremini arened, vali järgmise tasemega grupp

Parima kvaliteedi ja koormuse saad kolmeses grupis

ERATREENING

+ (plussid)

Treener pühendub ainult sulle

Õpid kohe õige tehnika

Mängu lugemine areneb kiiremini

Lihtsam sobivat väljakuaega saada

– (miinused)

Kallis

Pall tuleb kätte kogu aeg, ei harju mängima

Kaob ära liikumisoskus

Ei teki mängukogemust

* (soovitused)

vanemad treenerid teevad rohkem korviharjutusi, aga oskavad tehnilist viga paremini seletada

nooremad treenerid vähem korviharjutusi ja mängivad rohkem

Kõige parem on kõiki kombineerida.

Ideaalne oleks kõiki nädalas ühe korra teha, siis oleks areng kõige parem.

Varustus

REKET

Reketi puhul on oluline leida see õige, mis sinu taseme ja mängustiiliga kõige paremini sobib. Oluline on reketi kaal, käepideme suurus, tasakaalupunkt, keelestus jne. Õige leiab katsetamisega. Küsi nõu treenerilt või tennisekauplustest.

PALLID

Alustada tuleks pehmema palliga ja liikuda samm-sammult täisrõhuga pallidele. Pehme palliga mängitakse väiksemal väljakul e servikastides.

Pallid jaotuvad rõhu järgi: svammpall (päris algajatele, mängitakse väiksemal väljakul), punane pall 25% (pisut suurem tavapallist, algajatele, mängitakse väiksemal väljakul), oranž pall 50% (tavapalliga sama mõõt, saab mängida ka suurel väljakul), roheline pall 75% (nn täpipall, tavapalliga sama mõõt, mängitakse suurel väljakul), tavaline pall 100%.

JALATSID

Siseväljakutel heleda tallaga tossud, liivaväljakutel mustrilise tallaga tennisetossud.

Tennisetoss peaks olema pool numbrit suurem kui jooksutoss. Kuna sa pidurdad ja liigud palju, siis see hoiab su varbaid.

RIIDED

Tenniseriided on ilusad, aga mitte kohustuslikud. Peamine, et oleks palle kuhugi panna.

Sisepüksid ja pikemad sokid on kasulikud, sest hoiavad lihased soojad.

Tekst: Külli Värnik

Fotod: Shutterstock.com / Eesti Tennise Liit

Lisa esimene kommentaar

Kommenteeri

Your email address will not be published.


*