Sinu järgmine eesmärk – läbida ekstreemjooks

Ekstreemjooks

Raamatu „Grit: The Power of Passion and Perseverance” autor Angela Duckworth kirjutab, et meie potentsiaal on üks asi, aga see, kuidas seda kasutame, hoopis teine. Erakordse saavutuse või eneseületuse saladus pole mitte talent, vaid karm järjepidevus. Ja täpselt seda üks ekstreemjooks sümboliseeribki.

Joostakse selleks, et mitte kunagi vaadata tagasi, et ületada oma võimeid ning jagada kirge spordi ja eneseületuse vastu. Seikluslik jooks, mille korraldajad on lisanud rajale takistusi, on Euroopas ja USA-s tõusev sporditrend olnud juba pea kümme aastat. Tuntumad nendest – Tough Guy, Tough Mudder ja Warrior Dash – meelitavad korraga rajale tuhandeid spordihulle eesmärgiga viia end viimse pingutuse piirini. „What can I do to make them so horrified they wouldnt come again?” (mida ma saaksin teha, mis hirmutaks neid nii, et nad enam uuesti ei tuleks?), oli Tough Guy jooksu looja Billy Wilsoni vastus, kui temalt uuriti, kuidas ta võistlust planeerib. Viimasest Tough Guyst võttis osa ligi 7000 inimest.

EkstreemjooksKas ainult segastele?

Algselt merejalaväelaste treeningutest inspireerituna on üle maailma välja kasvanud tuhandeid ekstreemjookse, mis pakuvad võimaluse end igapäevarutiinist ja mugavustsoonist välja murda. Mudas roomamine, plankude ja seinte ületamine, veetakistuste läbimine ja erinevad jõuülesanded käivad pea iga võistluse juurde. Pereliikmed ja sõbrad võivad sind täitsa segaseks pidada, kui selle ette võtad, kuid just ekstreemjooksul saab selgeks, kui tugev tegelikult ollakse. Kui keha karjub juba poole jooksu pealt, et see pole päris normaalne, siis ainult sisemine motivatsioon ja tugev vaim aitab järjekordse fucked-up takistuse ületada ja finišijoonele lähemale liikuda.

Eelkõige vaimne väljakutse

Järjepidevus ja tahe nihutada oma piire, mis seni tagasi on hoidnud, teevad ekstreemjooksust ühe kõige erilisema spordivõistluse. Veelgi olulisem on, et kogetu aitab jõuda kaugemale ka teiste eesmärkide saavutamisel. Rajale seatud takistused pole vaid füüsilised tõkked, millest tuleb üle ronida, vaid eelkõige vaimsed väljakutsed, justkui mitmes teises eluvaldkonnas. Sõltumata sellest, kas oled olemuselt tiimimängija või eelistad üksi võistelda, arendab ekstreemjooks juhiomadusi. Nii nagu tiimis ei võeta kuulda inimest, kes ei kanna häid juhiväärtusi, ei vii ka sinu kehalised võimed kaugele, kui puudub enesekontroll ja -distsipliin, mis on olulised alustalad heaks juhiks olemisel.

Ekstreemjooks annab suurepärase võimaluse panna proovile oma südikus ja järjepidevus ning tunnetada, kui kaugele on keha valmis minema, enne kui tahab alla anda. Järjepidevus on aga midagi, millega on võimalik kindlustada, et keha ei loobu võitlemast enne kui vaja. Takistuste läbimine, füüsise šokeerimine ja ekstreemjooksul võistlemine õpetab mitte liiga vara alla andma, eriti kui tegelikult on su keha suuteline rohkemaks. Ühel võistlusel võib kokku olla kümneid ja kümneid takistusi, mis mõeldud ainult selleks, et jooks piinarikkamaks muuta. Kogu selle ülima pingutuse vältel pead end vaimselt laadima, motiveerima, sundima jätkama ja sundima keha edasi liikuma. Kui finišijoon edukalt ületatud, võid aga samale vaimsele tugevusele ja enda järjepidevusele loota ka teistes ebameeldivates ja rasketes olukordades.

EkstreemjooksKatkestamine pole valik

Kilomeeter kilomeetri järel, ületades järjekordseid võimatuid takistusi, ujudes sogases vees ja roomates läbi muda jõuad tõenäoliselt mitu korda peast läbi lasta põhjuseid, miks alla anda, ning küsid endalt, miks sa ometi seda teed. Rajal olles tead aga, et katkestamine pole valik ning su ainus võimalus on aktsepteerida väljakutset ja võimalikku põrumist. Täpselt sama küsimust on ilmselt igaüks küsinud oma igapäevaelus, ainsa erinevusega, et rajal olles on võimalik oma vastust sellele küsimusele treenida. Võistluse käigus oled ühtäkki teises keskkonnas, oma mugavusstsoonist väljas, ning õpid kohanema ja nihutama oma piire, et jõuda järjest kaugemale.

Jookse enda jooksu

Ekstreemjooks sümboliseerib midagi rohkemat kui lihtsalt jooksu, selle taga peitub inimeste tohutu tahe end ületada ja oma võimeid proovile panna. Kuidas aga selliseks katsumuseks valmistuda, et jooks sulle pettumuseks ei osutu ja kogeksid finišijoonel ülimat eneseületuse emotsiooni? Juba vähem kui kuu aja pärast toimuva PassionRuni loosungiks on „Run your own Race!” (jookse oma jooksu), mis oleks ka ehk esimene samm, millest alustada. Jookse enda jooksu, pea meeles, et eelkõige registreerusid võistlusele eesmärgiga nautida sporti ja võimalust end ületada. Rajal olles pole oluline, et oleksid esimene, vaid et suudaksid pidevalt ja kindlalt oma võimeid realiseerida.

Valmistu jooksuks mitmekülgse treeninguga. Võid kindel olla, et üks ekstreemjooks tähendab kõvasti tõuse, ronimist ja ülakeha jõu kasutamist, et takistusi läbida. Kui tavalisel jooksurajal on tempo ja pulss suhteliselt ühtlased, siis ekstreemjooksul kulgeb jooksmine pigem intervallidena, kus karmid tõusud viivad pulsi kiiresti maksimumi lähedale ning jalad piimhapet täis. Vahepealsed laugemad ja takistustevabad rajalõigud annavad võimaluse end koguda, et kohe peagi vette hüpata, mudas roomata, sein ületada ja seejärel jälle mäkke joosta.

Mugav riietus ja õiged jalanõud

Üldlevinud reegel on, et mida vähem riideid, seda lihtsam on joosta. Rajal olles tuleb läbida hulgaliselt vee- ja mudatakistusi, mis muudavad riided raskeks ja lõpuks takistavad jooksu. Õige valik oleks kerged niiskusthülgivad ja sünteetilised materjalid. Pea igal võistlusel on inimesi, kes kaotavad mudamülkas või veetakistust läbides oma tossu. Kasuta jalanõusid, mis on mugavad ja istuvad hästi, ning veendu stardis, et paelad korralikult kinni saavad. Arvesta võimalusega, et lõpetades pole su riided ja jalanõud enam nii säravad, kui nad enne olid. Kõige uuemad trenniriided pole seega ehk parim valik.

Ekstreemjooks

„Tangi” ennast piisavalt

Raskele rajale lisaks mõjuvad kehale šokeerivalt läbitavad veetakistused, kus tekib ka suurem krambioht. Jälgi, et keha oleks eelnevalt korralikult „laetud” – päev enne ja võistluse hommikul on oluline piisavalt süüa, et kehal karmiks katsumuseks kõik vajalikud valgud, süsivesikud ja mineraalid olemas oleksid. Veendu siiski, et hommikuse söömise ja stardi vahele jääks piisavalt aega. Pea meeles, et jooksid piisavalt, ja kasuta rajal teeninduspunktis võimalust juua spordijooki.

Tegutseda saab ainult ise

Ehkki ekstreemjooksu läbimine võib olla kuratlikult ränk, teeb selle kindlasti kergemaks kõigi jooksul osalejate vaheline vendlus, ühine eesmärk ja sõbrunemine – hulk takistusi läbitakse üheskoos, aidatakse rasketel hetkedel ja motiveeritakse edasi pingutama. See on midagi erilist, mida ei koge mitte kusagil mujal kui ainult ise rajal olles. Neil tõusudel, mudakraavides ja esmapilgul võimatutel takistustel, kus tundub, et viimnegi jõuvaru on otsas, liigud sa endiselt koos teistega edasi. Pole midagi paremat kui finišijoont läbides saavutatud rahulolu ja teadmine, et oled suutnud end ületada.

Ometi saame ainult ise olla piisavalt julged, et astuda vastu väljakutsetele nii igapäevaelus kui spordis. Jääb sinu otsustada, kas võtad ette tulevaid takistusi kui probleeme või võimalust saada tugevamaks ja paremaks.

Ekstreemjooks

PassionRun Ülgasel

20. augustil Jõelähtme vallas Ülgasel toimuva PassionRuni korraldajad lubavad osalejale, et see on midagi suuremat kui lihtsalt jooks ja võistlus konkurentidega. Selleks on kokku pandud kaheksakilomeetrine rada Põhja-Eesti kõige karmimal maastikul, mis „kaunistatud” üle kahekümne tehisliku takistusega. Mine naudi hetke, mille korraldajad on sulle loonud, ja pane proovile oma tõeline tahe!

Tekst: Jörgen Martin

Fotod: Shutterstock.com / Sten Martin

Lisa esimene kommentaar

Kommenteeri

Your email address will not be published.


*