Kohvi valides tuleb silmas pidada koostööpartnerite väärtusi, et kohvioad ei pärineks ebaeetilisi töövõtteid kasutatavatest kasvandustest, samuti juurutada keskkonnasõbralike materjalide kasutamist, rääkis Alexela kaubandusjuht Tiiu Valk.
Tanklast või kohvikust kohvi ostes ei pööra klient sageli tähelepanu sellele, millise keskkonnajalajälje ta ostuga jätab või keda see tassitäis kaudselt mõjutab. Tegelikkuses elavad kohviubade kasvatajad Lõuna-Ameerikas ja Aafrikas sageli allpool vaesuspiiri ning kannatavad kliimasoojenemise mõjude käes.
Seetõttu on kohvimüüjate ülesanne teha koostööd ettevõtetega, kes käituvad eetiliselt ega kasuta ära madalama elatustasemega riikide tööjõudu. „Oleme viimased neli aastat tegelenud Alexelas kohvi kvaliteedi tõstmisega ning töötasime hiljuti välja enda kohvioa. Koostööpartneriks valisime Pauligi ja seda suuresti ettevõtte eetilise ja keskkonnasõbraliku käitumise tõttu. Ainult nii saame olla kindlad, et me ei toeta ebahumaanseid tööpraktikaid ega mõjuta negatiivselt kohvikasvatajate elukvaliteeti,” ütles Valk.
„Kogu Alexela kontserni jaoks on oluline sotsiaalne- ja keskkonnaalane jätkusuutlikkus ning selle saavutamiseks peame valima koostööpartnereid, kes on meist veel tublimad,” lisas ta. Näitena toob Valk Pauligi partnerlusprogrammid, millega parandatakse kohvikasvatajate toimetulekut ning jälgitakse, et pereettevõtetele tasutakse kohviubade eest õiglaselt.
Teine oluline valdkond on keskkonnateadlikkus. „Kohvi puhul on see eriti oluline, sest piirkonnad, kust kohvioad pärinevad, kannatavad kõige raskemini kliimamuutuste käes,” ütles Valk. Seetõttu tervitab ta koostööpartneri projekti, millega aidatakse kohvikasvatajatel leida parimaid viljelusvahendeid ning kohaneda kliimamuutustega.
Samuti saab iga kohvimüüja panustada keskkonnahoidu, seda näiteks korduvkasutatavate kohvitopsidega. „Topside puhul on põlvkondade eelistused väga erinevad – nooremad pooldavad korduvkasutatavaid topse ning vanemad ühekordseid,” ütles ta. Samuti on probleemiks riigi ja kohalike omavalitsuste loodava ringmajanduse toetamisega. „Oleme ise võtnud kahes tanklas kasutusele masinad, kuhu kliendid saavad sisestada korduvkasutatavaid topse ning saada nende eest raha tagasi,” rääkis ta.
Keskmiselt valatakse Alexelas keskkonnasõbralikku topsi 6-7% kohvidest, mis on alguse kohta hea tulemus. „Kaasasime Eesti kunstnikke, et muuta topsid kliendile meelepäraseks, sest suurte ettevõtte logodega topsid ei pruugi olla kõigile atraktiivsed. Väga tore on näha meie topse linnapildis või isegi konkurentide juures järjekordades,” kiitis Valk.
Keskkonnateadlikkusega käib sageli käsikäes ka tervislik eluviis. Nii on taimsete piimade pakkumine saanud tänaseks juba kõikidele tanklatele kohustuslikuks. „Hakkasime külma kohvi pakkuma taimse piimaga, et kasutada ostetud tooteid maksimaalselt ära. Tavalise kohvi peale eelistatakse endiselt lehmapiima ja seega jääb kaerapiim sageli seisma. Ettevõttena oleme aga igasuguse toidu raiskamise vastu. Kusjuures kliendid on külmkohvi maitsega väga rahul, ka need, kes tavaliselt taimset piima ei joo,” ütles Valk.