Fotografiska tervitab alanud aastat, mil Tallinn kannab Euroopa Spordipealinn 2025 tiitlit, Eesti spordifotograafia fookusega ning avab 24. jaanuaril legendaarse spordifotograafi Lembit Peegli näituse „Peegel/Pildis“. Tegemist on Lembit Peegli esimese isikunäitusega ning see esitleb mitmeid seninägemata kaadreid tema tohutust pildikogust.
Publiku ees avaneb sissevaade spordifotograaf Lembit Peegli loomingusse, kandes kõnekatel ja mõjusatel fotodel osa Eesti spordikultuuri loost aastatest 1970–1990, sekka kilde hilisematest spordihetkedest. Lembit Peegel, tollal paljuski vabatahtlik, rändas neil aastatel kaameraga mööda spordivõistlusi, saateks kirg, pühendumus ja sihikindlus. Tänu tema erakordsele oskusele püüda pildile spordi ilu, võlu ja valu, jäädvustusid filmirullile spordi ehedad ja eredad hetked, mis on ühe osana kujundanud Eesti ühiskonda ja kultuurilugu.
Erika Salumäe, Raekoja plats, 1988. Foto: Lembit Peegel
Näituse „Peegel/Pildis“ põhirõhk asetseb ajalooliste hetkede tabamisel ja emotsionaalsetel olustikuvaadetel, mida Peegel on oma julge ja väleda reaktsiooniga meisterlikult edasi andnud. Ajastuomaste spordialade tiitlivõistlustel ja rahvaspordisündmustel sündinud mustvalged pildilood kõrvutuvad sinimustvalgete võiduhetkedega taasiseseisvunud Eesti esimestelt olümpiamängudelt, mis aitasid raamistada kogu riigi eneseusku ja tõusu. Jõu-, mõtte-, võimlemis- ja meeskonnaspordi möödunud ajad tulevad lopsakas nüansirikkuses esile ajastutruudel kaadritel ja vahetute emotsioonide najal, vahendajaks Lembit Peegli tabav ja terane fotokunstisilm.
Oma aja mõjukaima spordielu jäädvustajana on Lembit Peegli roll kodumaa kultuuriloos hindamatu ning tema isikunäitus on oluline samm püüdluses säilitada tema pärandit, mis ei ole suuremale üldsusele siiamaani kättesaadav olnud. Näitusel on väljas ligikaudu 50 fotot ning selle on kureerinud Fotografiska Tallinn ja Lembit Peegel koostöös Eesti Spordi- ja Olümpiamuuseumi ning spordiedendajate Are Altraja ja Peeter Keegiga.
Tallinna Kalevi korvpallurid Rauno Pehka, Tiit Sokk ja Sergei Babenko NSVL meistrivõistluste võidukarikaga, 1991. Foto: Lembit Peegel
„Lembit Peegli fotonegatiivide arhiivi sukeldumine on olnud ühtaegu põnev ja keeruline väljakutse – tegemist on tohutu pärandiga, mis ehib kodumaist spordikultuuri ning seda avades ühtis austus aukartusega. Ääretult mahukas taustatöö viis meid koostöös Lembituga lõpuks narratiivini, mida soovime publikule esitleda. Meie eesmärk on näidata olustikuehedat ajastut spordiminevikust, kus analoogfotograafia kunstiline tase oli märgiline ja mänguline,“ kommenteerib näituse sündi Fotografiska kaasasutaja ja näituste juht Maarja Loorents ning lisab, et on au olla osa Lembitu loost.
Lembit Peegel (s 1936) tegi spordiga lähemalt tutvust möödunud sajandi viiekümnendatel aastatel, mil hakkas harrastama poksi. Poksist kujunes oluline vundament tema tulevasele elukutsele, õpetades sporti sügavamalt tunnetama ning võimaldades olla korraga keskendunud ja kiire. Sporti hakkas Lembit jäädvustama 1960. aastate alguses ning tuule tiibadesse sai ta menuka väljaandega Spordileht. Noorest poksijast Lembitust sirgus väle ja laiapõhjaline spordikajastaja, kelle nimi jäi pitserina illustreerima ühe mõjuka ja märgilise spordiajastu pildikogu.
Kabetajad Spordilehega, 1992. Foto: Lembit Peegel
Lembit Peegli kogus on ca 600 000 negatiivi, koos digifotodega küündib tema looming aga ca miljoni kaadrini. Peegel pildistab siiani ning teda võib tänaseni spordi tähtsündmustel kaameraga kohata.
Lembit Peegli näitus toob nii avamise aegu kui kogu näituseperioodi jooksul Fotografiskasse mitmeid eriüritusi, mis viivad rändama spordiajaloo sissetallatud radadele ja taasavavad nostalgilisi peatükke Eesti kultuuriloost, ent puudutavad ka mitmeid kõnekaid ja haaravaid teemasid kaasaja spordis ja liikumiskultuuris.
„Väga inspireeriv on mahutada sport raamidesse, näitusesaali ja publikuprogrammi. Sport oma iseloomult lükkab meid oma raamidest välja, paneb proovile, arendab oskusi, hoiab ja parendab tervist. Tahame anda oma panuse sporditeemade inspireerivate ja valusate teemade tõstatamiseks, sest igikestev liikumine võiks olla kõigi soov, sõltumata vanusest, kogemusest ja rollist,“ rõhutab näituse laiemat eesmärki Fotografiska kaasasutaja ja tegevjuht Margit Aasmäe.
Tartu maraton, 1982. Foto: Lembit Peegel
Laupäeval, 25. jaanuaril on harukordne võimalus kuulata suurmeistri enda meenutusi möödunud spordiaegadest: kell 11 ja kell 13 toimuvaid näituse avatuure viivad läbi Lembit Peegel ja Are Altraja.
Veebruarikuu toob lisaks juurde kolm näituse erituuri: 5. veebruarilkell 18 saab näitust külastada koos fotograaf Jarek Jõeperaga, 16. veebruarilkell 16 koos Allar Levandi ja Tiit Karuksiga ning 27. veebruarilkell 18 koos Kaarel Antonsi ja Johannes Vedruga Eesti Spordi- ja Olümpiamuuseumist.
Näituse toimumisele aitavad kaasa Sportland, NIKE, Eesti Spordi- ja Olümpiamuuseum, Põhjala Brewery, Euroopa Spordipealinn Tallinn 2025, Rotermann, GRAM Wellness Drink, Fifaa ja Forus.
Fotografiska on Tallinnas Telliskivi loomelinnakus asuv kaasaegne kultuurikeskkond, kus kohtuvad fotograafia, kunst ja kultuur. Hilisõhtuni avatud majas toimub samaaegselt kolm-neli eripalgelist näitust. Igal aastal toob Fotografiska Eesti publikuni üle kümne erineva fotožanri ja -kunstniku väljapaneku. Muuseumi piletihinnad on paindlikud ning sõltuvad külastuspäevast ja -ajast. Noored ja lapsed on Fotografiskasse alati oodatud tasuta ning neile pakutakse spetsiaalseid haridusprogramme. Fotografiska on meelte ja elamuste kohtumispaik: majas tegutsevad Michelini rohelise tärniga pärjatud restoran, kohvik, katuseaed, veinibaar ja pood. Igal nädalal leiab Fotografiskas aset erinevaid mõtlemapanevaid, kogemusterohkeid ja meelelahutuslikke üritusi.