Eesti autoralli meistrivõistluste hooaeg on kulmineerumas ja sõitjatel on jäänud veel üksteiselt mõõtu võtta vaid Saaremaa rallil, mis tähistab tänavu 50. juubelit.
Kuigi kolmes võistlusklassis on juba enne hooaja viimast rallit 2017. aasta meistrid selgunud (Georg Gross / Raigo Mõlder (EMV1), Karel Tölp / Martin Vihman (EMV5) ja Mario Jürimäe / Rauno Rohtmets (EMV7)), on väga palju põnevust ja pingelisi heitlusi jäänud siiski hooaja viimase võistluse otsustada.
Eesti meistrivõistlustel stardis WRC, R5 ja proto
Kodune rallihooaeg sai alguse jaanuaris Lätis Aluksnes sõidetud talveralliga, mille võidu võtsid 2016. aasta Läti meistrid Kalle Rovanperä / Risto Pietiläinen (Škoda Fabia R5). Aasta esimese vahetusralli Eesti sõitjate parima resultaadi eest hoolitsesid Ranno Bundsen / Robert Loštšenikov, kes kõikide probleemide kiuste tõid oma Mitsubishi Lancer Evo VIII üle finišijoone kolmandana.
Hooaeg jätkus mai lõpus sõidetud Harju ralliga, kus kodusel rallipublikul oli üle nelja aasta taas võistlemas näha Georg Grossi, kes koos Raigo Mõlderiga startis Ford Fiesta RS WRC-l, millega 2016. hooajal võistlesid MM-rallidel Ott Tänak ja Mõlder.
Lisaks Gross / Mõlderile olid hooaja esimesel kodusel rallil uue autoga stardis Rainer Aus / Simo Koskinen, kes olid Mitsubishi Evo IX vahetanud uue VW Polo prototüüpauto vastu. Alates Lääne-Eesti rallist istus Ausi kõrvale Taaniel Tigas. Juulis sõidetud Tartu rallil jõudis rajale Kaur Motorspordi ehitatud Ford Fiesta proto, millega sõitsid Priit Koik / Silver Simm.
Kõik pole veel selge
Nagu eeldada võis, siis tänavusel hooajal keegi WRC-l sõitva duo Gross / Mõlder vastu ei saa, ja ralli rallilt aina paremasse hoogu läinud mehed ongi enne Saaremaad võitnud kõik neli meistrivõistluste etappi, kus osalenud. Tõsi, augustis sõidetud Lõuna-Eesti rallil andsid neile kõva lahingu 2015. aasta Saaremaa ralli võitjad Egon Kaur / Annika Arnek, kellele see oli hooaja esimene start ja debüüt uuel Ford Fiesta proto autol. Lõuna-Eestis olid Škoda Fabia R5 autoga stardis ka Raul Jeets / Andrus Toom, kellele see oli pärast 2014. aastat esimene start koduteedel sõidetud Eesti meistrivõistluste etapil. Kolmel rallil (Harju, Lääne ja Tartu) on tänavu Grossi järel teisena lõpetanud 2016. aasta Saaremaa ralli võitja Siim Plangi, kelle kõrval 2017. hooajal on istunud Olaf Suuder ja Urmas Roosimaa.
Saaremaal selgub Estonian R2 Challenge võitja
Tänavuse hooaja üks huvitavamaid klasse on olnud Estonian R2 Challenge, kus enne Saaremaa rallit lahutab kaht esimest viis punkti. 17.–26. aastastele noortele autoralli tulevikulootustele mõeldud võistlussarja liidrina lähevad hooaja viimasel etapil starti Ken Torn / Kuldar Sikk (Ford Fiesta R2T) ning teisena lätlased Martinš Sesks / Andris Malnieks (Peugeot 208 R2). Hoolimata sellest, et just need kaks võistluspaari on omavahel ära jaganud viis etapivõitu (Torn / Sikk 3, Sesks / Malnieks 2), on teoreetiline võimalus veel Estonian R2 Challenge peaauhind 28 000 eurot võita ka võistluspaaril Roland Poom / Ken Järveoja (Ford Fiesta R2).
Üllatused juubeliralli stardilistis
50. Silveston Saaremaa rallile registreerus ligi 190 võistluspaari. Kui algselt olid võistlusele registreerunud Ott Tänak / Martin Järveoja ja Georg Gross / Raigo Mõlder, siis eelregistreerimise lõppedes selgus, et seekord jäätakse kaardilugejad rajaäärde ning ühte autosse istuvad Tänak – Gross. Just, just te lugesite õigesti tänavu kaks MM-rallit võitnud Ott Tänakule loeb Saaremaa 50. juubelirallil kaarti Georg Gross. Meeste sõiduvahendiks on möödunud hooajal autoralli MM-sarjas Tänakut teeninud ja sel hooajal Gross / Mõlderile meistritiitli toonud Ford Fiesta RS WRC.
Teise üllatuse valmistas 2016. aasta Silveston Saaremaa ralli võitja Siim Plangi, kes on oma tavapärase Evo X vahetanud R5 vastu. Tema Škoda Fabia R5 auto kõrvalistmel võtab koha sisse kogenud Urmas Roosimaa.
Tänased ja vanad tegijad
Lisaks eelpool nimetatud võistlejatele on Saaremaal stardis kõik kodused tipud, eesotsas Kaur / Arneki, Aus / Tigase, Jeets / Toomi, Koitla / Otsa jpt.
Ja lisaks praegustele tegijatele on Saaremaa 50. juubeliralli kohale meelitanud ka paljusid endiseid tippe ja Saaremaaralli võitjaid. Tuliuue Audi S1 proto autoga on rajale tulemas 2001. ja 2002.
Saaremaa ralli võitja Margus Murakas, kindlasti saab põnev olema näha ka Slava Popovi, Gunnar Tamme, Villu Mätiku jpt comeback-sõitu.
Teist kodust meistrivõistluste etappi järjest on stardis 2003. aasta MM-võitja Petter Solbergi poeg Oliver koos kaardilugeja Veronica Enganiga.
Võistlusele registreerunud 184 võistlusautost on kolm WRC-d, üheksa R5 ja neli proto autot.
Hea meel on tõdeda, et Saaremaa rallile on oodata vinget seltskonda ka veoautode klassis, kus hooaja viimasele mõõduvõtule on registreerunud koguni 21 võistluspaari.
Turvalist ja meeleolukat 50. Saaremaa rallit!
Lisaks võidusõidule!
Veel enne kui ralli alguse saab, soovitan kindlasti ära käia Kuressaare lossis, kus 13. oktoobril avatakse näitus ja toimub autogrammitund tuntud Eesti rallisõitjatega. Lossiesisel platsil on võimalik näha ralliautosid ja lossis on välja pandud esemeid ralli algusaastatest kuni tänapäevani, sh Eesti sõitjate mudeleid.
Saaremaa ralli ametlik ralliraadio on Raadio Kadi ja kuna nii Raadio Kadi kui Saaremaa ralli tähistavad mõlemad juubeliaastat, toimub laupäeval 14. oktoobril Kuressaare spordihoones suur sünnipäeva pidu, kus esinevad 2 Quick Start, Radar ja Koit Toome.
Tekst: Rauno Paltser
Fotod: Ray Põder