Rattahooaeg täies hoos: kuidas valida oma autole sobiv rattahoidja?

Rattahoidjad
Foto: Optimist Public

Ehkki teedel ja linnatänavatel on näha liiklemas üha enam jalgrattureid, läheb pikemate vahemaade läbimisel sageli ratta transportimiseks vaja sõidukit. Jalgratturite tippklubi Ineos Grenadiers mehaanik ja endine Jaan Kirsipuu rattaklubi treener Esko Ööpik ja Elke autovaruosade müügijuht Lauri Paberit selgitavad, kuidas valida oma jalgrattale sobiv rattahoidja. 

„Esmalt peab vaatama, milline on täna kasutusel olev sõiduk ja milline on optimaalne lahendus sinna rataste paigutamiseks. Hinnata tuleks ka rattahoidja kasutamise sagedust ning sinna paigutatava ratta raskust. Näiteks kõrge maasturi puhul ma ei soovitaks kasutada katuseraamile kinnitatavat rattahoidjat, sest sinna ratta vinnamine võib osutuda parajaks väljakutseks,“ sõnas jalgrattaspordi tippklubi Ineos Grenadiers mehaanik ja endine Jaan Kirsipuu rattaklubi treener Esko Ööpik. 

Eestlased eelistavad ratta kinnitada katuseraamile

Sõiduki jalgrattahoidjad on erinevat tüüpi: veokonksule või katusele paigaldatav hoidik või tagaluugile/pakiruumile kinnituv hoidik. „Eesti elanikud eelistavad katusele kinnitatavat rattahoidjat, sest sageli puudub autodel veokonks. Katusele kinnitatavad rattad ei häiri ühtlasi ka nähtavust tagurdamisel ning jäävad puhtamaks kui need, mis on kinnitatud veokonksule,“ tõi Elke Toyota Mustamäe varuosade müügijuht Lauri Paberit välja.

Ta nentis, et näiteks maasturi või väikebussi puhul on siiski ilmselt mugavam valida veokonksule paigaldatav jalgrattahoidja, mis asub madalamal ja kuhu on ratast lihtsam tõsta ja kinnitada. Seejuures tuleks aga arvestada ka sõiduki rataste alt lendava tolmu, kivitükkide ja muu poriga, mis võivad rattaid kahjustada, seega on soovitav need kinni katta.

Ööpik toonitab, et kui jalgrattad on kinnitatud sõidukist väljapoole (katusele, veokonksu külge), tuleb pidevalt endale meenutada, et auto gabariidid on muutunud. „Paraku olen näinud olukordasid, kus see meelest ära läheb ja on sõidetud jalgratas katusel kodu garaažiuksest sisse või madalama parkimismaja uksest sisse – lõpptulemuseks on purunenud jalgratas,“ hoiatas ta ning lisas lohutuseks, et selle reegli vastu on eksinud ka maailma tippjalgrattatiimide esindajad.

Rattahoidja soetamisel tuleb arvesse võtta, kes selle on kasutaja ja millist tüüpi jalgrattaid on plaanis vedada. Kui tegemist on linnaratta veoga, kus esijooksu eemaldamine võib-olla pikk ja tülikas protsess ning lisaks segavad pikad porilauad ratta katusele paigutamist, siis tasuks eelistada veokonksule või tagaluugile kinnitatavat rattahoidjat, kus esijooksu ei pea alt ära võtma. „Samuti tasuks vältida olukorda, kus näiteks naisterahvas peab katusele tõstma rasket ratast. Kõike ei saa ette planeerida, kuid kui plaanite kohe lähiajal autot ja/või jalgratast vahetada, siis ehk ei tasu samuti vahetult enne tarbetuid kulutusi teha. Siiski, kui juba ostuks läheb, soovitan pigem kulutada mugavusele või funktsionaalsusele mõned eurod rohkem, sest kvaliteetne rattahoidja kestab üldjuhul pikki aastaid,“ sõnas Ööpik.

Ökonoomseim on veokonksule kinnitatav hoidik

„Iga jalgrattahoidja, olgu see siis katusel, veokonksul või siis tagaluugil – suurendab sõiduki õhutakistust ja tõstab seega ka kütusekulu. Tõenäoliselt on veokonksule paigaldatav hoidik kõige ökonoomsem, kuna sõiduki tagaosas on tuuletakistus kõige väiksem,“ selgitas Elke autovaruosade müügijuht.

Üks kvaliteetne rattahoidja kestab sageli aastakümneid. Esko Ööpikul leiab rattahoidja kasutust varakevadest hilissügiseni ent siiski mitte igapäevaselt. „Kui ma tean juba pikemalt ette, et hoidja ja/või katuseraamid kasutust ei leia, siis võtan ma need ka katuselt maha, et vältida üleliigset ilmastiku kahju,“ selgitas Ööpik.

Rattahoidja soovitab talveks sõiduki küljest eemaldada ka Paberit. „Sellega väheneb hoidja kahjustumise oht, sõiduki kaal ja seeläbi ka kütusekulu. Kuna teid talvel soolatakse, on rattahoidiku korrosiooni oht loomulikult talvel suurem,“ lisas ta.

Endale sobivaima rattahoidmise leidmiseks soovitab Ööpik jälgida näiteks, mis toimub liikluses ja küsida nõu margiesindusest. „Küllap on teiste kasutajate pealt liikluses näha, kuidas nemad sama auto puhul on olukorra lahendanud. Miks mitte pidada aru ka oma auto margiesindusega, kes oskab nõu anda millised on parimad praktikad konkreetse mudeli puhul. Kahtluse korral saab kindlasti abi ka kohalikust rattapoest,“ soovitas Ööpik.

Tekst: Optimist Public